Jumaat, 21 November 2014

Silica gel, yay or nay?

Assalammualaikum..tau x apa itu silica gel? Silica gel ni adalah butir2 gel yang kecik2 tu yang selalunya dibungkus dalam paket kecik dan diselitkan dalam botol ubat, kotak kasut, dalam handbag, dalam kotak barang eletronik dan banyak lagi.

Apa kegunaan silica gel ni?
Silica gel ni digunakan untuk menyerap  lembapan yang terhasil dari ruang udara. Bila ada silica gel, xkan ada kelembapan. Bila xde kelembapan maka barang tu akan tahan lebih lama sebab xde ruang untuk mukus dan kulat untuk membiak.

Silica gel ni banyak jenis dan warna. Kalau nak tau bila dia dah x berguna lagi ialah bila silica gel tu berubah warna dari warna asal. Contohnya silica gel yg warna biru akan berubah menjadi warna pink bila dia dah terlalu banyak menyerap lembapan. Bila jadi mcm ni, korang boleh masukkan silica gel tu dlm oven dan dia akan menggering dan bolehlah guna semula.

Sekarang kita cerita pasal silica gel  yang ada kat dalam botol ubat tu. Hanya ubat ubatan sintetik SAHAJA yang ada silica gel ni. Ubat ubatan yang semulajadi dan natural x perlu dimasukkan silica gel ni. Sebab tu dalam botol supplement SHAKLEE xde silica gel. Sebab shaklee adalah 100% semulajadi.

Walaubagaimana pun shaklee terpaksa letak silica gel ni dalam botol vitamin kanak2. Sebab kalau kanak2 amik sendiri vitamin dorang kadang2 dengan tangan basah2 atau peluh2. Jadi Shaklee x nak vitamin tu rosak. Pun begitu shaklee buat bungkusan lain dari yg lain supaya kanak2 x menyentuh silica gel tu secara langsung dan lebih selamat. X percaya cube jengah chewable vit c atau vitalea anak2 korang.

Kesimpulannya jangan beli beg atau kasut kat kedai yang xde silica gel. Sebab nanti x tahan lama. TAPI....jangan beli supplement atau ubat2 yang ada silica gel sebab ianya adalah ubatan sintetik dan tidak semulajadi.

Semoga ilmu yg sedikit ini membawa manfaat bersama.

FB  @ Nurul Harliza Said
Shaklee Independent Distributor
Sms / Whatsapp 0127520242

Tiada ulasan:

Catat Ulasan