Khamis, 13 November 2014

Isteri Kembali Dara

Assalammualaikum.
Haaaa.tak perlu rasanya nurul nak bermukadimah panjang2.
Mesti korang rasa excited nak taukan. Biasanya bila seorang wanita tu dah pernah mengandung dan melahirkan ,  maka keadaan fizikalnya akan berubah. Samelah juga dgn keadaan bahagian kewanitaan juga turut berubah. Tapi janganlah pulak si suami rasa menyampah atau tak suka dengan perubahan itu. dan jangan pula perubahan itu dijadikan alasan untuk melukakan hati si isteri. Kendurnya ia kerana mu suami , berubahnya  juga keranamu, lainnya juga adalah kerana mu, kerana melahirkan zuriat2 mu. Jadi sebenarnya suami mempunyai tanggungjawab yang sgt besar untuk mengembalikan nya kepada asal. Jom kita sama2 tgok ape yang suami boleh buat.

1. JANGAN MEMPERLEKEHKAN ISTERI.
Kalau berat badan isteri bertambah atau badan isteri berparut, perkara pertama yang suami perlu lakukan adalah JANGAN sekali kali mengejek atau membanding bandingkan si isteri dengan supermodel kat dalam majalah atau para artis. Sebab perubahan fizikal yang berlaku selepas melahirkan itu membuktikan yang si isteri sanggup melakukan apa sahaja untuk suami meski pun tahu yang kelangsingan dan kegebuan nya akan hilang. Dan yang paling penting suami tu pun kena ingat, Jangan mengharapkan isteri secantik Zulaikha jika dirimu x standing Yusuf.


2. BERI SOKONGAN PADA ISTERI.
Kalau si suami dah tau yang berat badan isteri dah naik mencanak canak, janganlah diam je, belikanlah si isteri tu ubat pelangsing ke, jamu kembali ramping ke. tak pun daftar kan kelas fitness sakinah ke, kelas zumba ke, kelas tomoy ke. Barulah si isteri tu rasa dihargai. Ini tak, suami pandai komplen je. Ni dekat bawah ni nurul bagi cadangan set kurus dari Shaklee. InsyaAllah berkesan. Lelaki Perempuan semua boleh makan. Apa salahnya bagi reward kat isteri tu.


Lagi satu bila suami suruh isteri Diet atau kawal pemakanan, suami kenalah kawal pemakanan awak tu sama. Janganlah tak bagi isteri makan makanan tinggi kalori, tapi awak makan burger leleh double decker depan dia. Tak pun awak suruh dia diet tapi awak suruh dia masak Nasi Arab Maklubah berlauk kambing beriani. tak ke terliur isteri tu nanti. Kalau nurul pun ku bedal je.

3. BINCANG DARI HATI KE HATI.
Bincang dari hati ke hati ni bukan mengadu dengan perempuan lain atau kutuk2 isteri dengan kawan2. Tapi berbincang dengan isteri tersayang apa yang suami boleh bantu. Contohnya, kalau tabiat pemakanan isteri tu tak sihat atau menggemukkan. Cube tanya kenapa dia makan macam tu. Hari2 burger, hari2 lemak. Adakah sebab suami yang suka atau anak2 yang minta. sebab selalunya isteri akan ikut kehendak suami dan anak2. Tak pun masa tu dia tengah strees jadi pulun makan jelah keje dia. Suami jangan biar isteri sorang2 hadapi masalah ni.


4. BERDOA DAN MEMOHON KEPADA ALLAH
Kat bawah ni nurul share sepotong ayat yang memang khas  bagi menambahkan kasih sayang suami isteri. Isteri boleh baca sendiri, tapi lebih baik sekiranya suami yang bacakan. Kan untuk suami jugak.

Nak lagi mantap suami boleh belikan isteri Alfalfa Complex. sebab alfalfa ni membantu menyelesaikan masalah dalaman wanita. bila dah cerita masalah dalaman tu, bermaksud yang tak bersih akan dibersihkan, yang longgar akan diketatkan, yang kontang akan dilembabkan. Suami jugak yang untung.

Senang cerita dalam apa hal pun suami main peranan yang penting. Jangan lepas tangan je ye.
 
 
Sekian perkongsian dari Nurul, harap2 dapat membantu.
 
 
FB @ Nurul Harliza Said
(Shaklee Independent Distributors)
sms/Whatsapp 0127520242


Tiada ulasan:

Catat Ulasan